
 

 

 
POD LUPOM br. 12 
 jun 1994.  

 
 

SLOBODA IZRAŽAVANJA 
Otpuštanje novinara i pritisci na medije 

 
 
Stepen uživanja slobode izražavanja obično je najbolji pokazatelj prirode režima i razvoja 
demokratskih odnosa. Česte povrede prava na slobodno izražavanje, koje jemče i normiraju mnogi 
međunarodni ugovori i značajni politički dokumenti, gotovo uvek su predznak kršenja svih ostalih 
građanskih i političkih prava. Zato Fond za humanitarno pravo namerava da nadzor nad zaštitom 
slobode izražavanja pretvori u svoj trajni projekt. 
 

 I 
 
U slučajevima koje je do sada pratio, Fond za humanitarno pravo je uočio da je pravo na slobodu 
izražavanja i slobodu štampe najčešće kršeno na sledeće načine: 
 
-Nepoštovanje postojećih zakona i obavezujućih opštih akata unutar samih institucija koje se bave 
javnim informisanjem. 
Slučajevi: upućivanje novinara i stručnog personala na plaćeno odsustvo protivno važećim 
unutrašnjim aktima Radio-televizije Srbije; udaljavanje novinara kršenjem odredaba Pojedinačnog 
kolektivnog ugovora za Javno preduzeće Radio-televizija Srbija; nezakonito uvođenje privremenih 
mera u ustanovu koja se bavi javnim informisanjem. 
 
-Neovlašćeno donošenje propisa koji neposredno utiču na slobodu izražavanja i razmenu 
informacija.  
Slučaj: neovlašćeno donošenje Instrukcije o privremenom usklađivanju radio-amaterskih 
komunikacija sa potrebama vojske. 
 
-Nedemokratska zakonska rešenja u oblasti javnog informisanja koja stvaraju i održavaju 
monopolski položaj vladajuće političke partije, pojedinih medija i udruženja. 
Slučajevi: neravnopravan položaj Nezavisnog udruženja novinara Srbije, arbitrarna dodela slobodnih 
radio-frekvencija, zabrana rada stranim dopisnicima bez pravnog obrazloženja. 
 
-Ekonomski pritisak na nevladine medije. 
Slučajevi: dvojne cene roto-papira i štampanja listova, pokretanje kampanje protiv udruženja koja 
finansiraju određene medije, predlog zakonskih rešenja o kontroli finansijske pomoći medijima. 
 
-Izjave i postupci predstavnika vlasti kao vid političkog pritiska.  
Slučajevi: karakteristične izjave i postupci uticajnih političara i rukovodećih ljudi institucija koje se 
bave javnim informisanjem. 
 
Lista pojedinačnih slučajeva koja sledi nije ni potpuna ni konačna. Razmatraju se i analiziraju 
slučajevi koji ukazuju na model nedemokratskih i nezakonitih postupaka u praksi. Ti slučajevi 
dokumentovano prikazuju postojeće stanje slobode izražavanja u SR Jugoslaviji. 



 

 

 
II 

 
1. Slučaj novinara Radio-televizije Srbije  

 
Početkom 1993. godine odlukom direktora Radio-televizije Srbije (RTS) na plaćeno odsustvo  
upućeno je l.054 radnika ove institucije. Među njima je većina uglednih novinara, radio i televizijskih 
stvaralaca, kao i članova Nezavisnog sindikata RTS. U pojedinačnim rešenjima  nije naveden osnov po 
kojem su  izdvajani radnici za  upućivanje na plaćeno odsustvo sa  umanjenom zaradom. 
 
Čitavu akciju rukovodstvo RTS predstavlja kao posledicu uvedenih ekonomskih sankcija prema SR 
Jugoslaviji. Međutim, istovremeno sa izbacivanjem jednih,  neprekidno su primani novi radnici i 
novinari. 
 
Na pomenuta rešenja direktora RTS prigovor je podnelo 250 radnika. Komisija RTS za zaštitu prava 
radnika je na  sednicama odžanim 5. i 12. marta 1993. godine donela generalnu odluku o odbijanju 
svih uloženih prigovora bez ikakve rasprave o bilo kom pojedinačnom slučaju (u dokumentaciji Fonda 
se nalaze rešenja Generalnog direktora, prigovori pojedinih radnika RTS, kao i odluka Komisije RTS za 
zaštitu prava radnika).  
 
Usledila je tužba trideset i jednog radnika protiv ovakve odluke Komisije RTS. Prvi opštinski sud u 
Beogradu je presudom donetom 14. aprila 1994. godine (koja se nalazi u dokumentaciji Fonda), 
odlučio da u dvadeset jednom slučaju (Jarmila Ćelović, Đura Vojnović, Slobodan Đorić, Milorad Lazić, 
Prvoslav Marić, Petar Ljubojev, Mladen Dražetin, Svetislav Jovanov, Lazar Lalić, Momir Kovačević, 
Filip David, Milan Mijailović, Dragan Mišković, Dragutin Rokvić, Mirjana Radonjić, Sena Todorović, 
Isidora Sekulić, Milica Čavić, Miloš Prolović, Milorad Bajić, Vasilije Anđelić) u potpunosti usvoji 
tužbeni zahtev radnika i obaveže RTS da radnike vrati na posao i naknadi štetu u visini razlike u 
zaradama. U osam slučajeva (Branka Mihajlović, Zorka Matić, Đorđe Vlajić, Petar Stanković, Vladimir 
Slani, Dragoljub Nikitović, Ivana Stefanović, Danica Nikolić) sud je odlučio da tužbeni zahtev usvoji 
delimično i obavezao RTS na nadoknadu razlike u primanjima.  
 
Ovakvu presudu sud je obrazložio  trima povredama važećih propisa. 
 
Prvo, nadležni organ RTS, Komisija za zaštitu prava radnika, u svojim odlukama nije poštovala 
kriterijume Generalnog direktora o upućivanju radnika na plaćeno odsustvo. Kriterijumi sa oznakom 
br. 84/92 od 23.12.1992.godine obavezivali su nadležne organe RTS. Prema njima, na plaćeno 
odsustvo prevashodno su mogli biti upućeni  radnici sa 35 godina staža penzijskog osiguranja, oni 
kojima je bitno smanjen obim posla, koji imaju mogućnost rešavanja materijalne egzistencije van 
RTS, koji se dobrovoljno jave da žele otići na plaćeno odsustvo i radnici koji u RTS imaju zaposlenog 
člana uže porodice. 
 
Prema mišljenju Prvog opštinskog suda iz Beograda generalni direktor RTS je "pravilno postupio što 
je propisao ove kriterijume". Naime, celokupno radno zakonodavstvo sadrži mnogobrojne uslove u 
svim slučajevima kada se ograničavaju prava radnika. Pored toga, odredba 5 Zakona o izmenama i 
dopunama Zakona o visini zarada, naknada i drugih primanja za vreme trajanja ekonomskih sankcija 
Saveta bezbednosti UN (Sl.glasnik RS br 26/93) izričito zahteva donošenje kriterijuma za izbor 
radnika koji će biti upućeni na plaćeno odsustvo.  
 



 

 

Sud je stao na stanovište da su pomenuti Kriterijumi zakonit i obavezujući pravni akt.  Međutim, 
Komisija za zaštitu prava radnika RTS je te Kriterijume izričito ocenile kao fakultativne, pa se njima 
nije ni rukovodila. Zbog toga su njene odluke nezakonite. 
 
Drugo, kao ozbiljnu manu prvostepenih rešenja i drugostepenih odluka o upućivanju radnika na 
plaćeno odsustvo, Sud je ocenio i nedostatak individualizacije ovih pojedinačnih akata. U 
prvostepenim rešenjima nema  obrazloženja koji je kriterijum primenjen u svakom pojedinačnom 
slučaju. Drugostepene odluke se nisu temeljile na pojedinačnim razlozima odbijanja prigovora, već 
na generalnoj odluci. 
 
Treće, upućivanjem na plaćeno odsustvo jedanaest članova Izvršnog odbora Nezavisnog sindikata 
RTS (Jarmila Ćelović, Branka Mihajlović, Đura Vojnović, Dragoljub Nikitović, Lazar Lalić, Momir 
Kovačević, Filip David, Dragutin Rokvić, Isidora Sekulić, Milica Lučić, Vasilije Anđelić) direktno su 
povređene odredbe člana 44 Opšteg kolektivnog ugovora (Sl. glasnik RS br. 18/90) kojima je 
predviđeno da se predstavnik sindikata za vreme obavljanja funkcije ne može  staviti u nepovoljan 
položaj bez saglasnosti sindikata. 
 
Lista novinara i radnika RTS koji su upućeni na odsustvo sa malim šansama da ikada budu vraćeni na 
posao pokazuje da je reč o ličnostima koje karakteriše pre svega profesionalnost  u  radu. 
 
Na osnovu analize posmatranog slučaja  Fond ističe da su nadležni organi Radio-televizije Srbije, 
samovoljnim i nezakonitim odlukama, grubo povredili prava iz radnog odnosa velikom broju svojih 
radnika. 
 
Koristeći teškoće vezane za ekonomske sankcije Ujedinjenih nacija  kao izgovor, nadležni organi  
RTS  odstranili su profesionalne novinare i ostale radio i televizijske stvaraoce, a na njihovo mesto 
doveli  politički lojalne saradnike. 
 
Udaljavanjem političkih neistomišljenika rukovodeći organi Radio-televizije Srbije su uklonili  
svaku mogućnost da se, na programima državnog radija ili televizije, čuje bilo kakva kritika na 
račun vlade i zvanične politike.  
 
 

2.  Slučaj Olivije Rusovac 
 
Samovoljnost i nezakonitost odluka organa Radio televizije Srbija utvrđena je i u presudi Prvog 
opštinskog suda povodom tužbe novinarke Olivije Rusovac protiv  RTS. Ovog puta zakon su prekršili 
generalni direktor Milorad Vučelić, Disciplinska komisija RTS koja je potvrdila njegovo rešenje i 
Komisija za zaštitu prava radnika RTS. 
 
Generalni direktor je 13. januara 1994. godine podneo zahtev za pokretanje disciplinskog postupka 
protiv Olivije Rusovac, novinara Prvog programa Radio Beograda, zbog toga što je, navodno, učinila 
težu povredu radne obaveze. Prema ovom zahtevu, generalni direktor je kao težu povredu radne 
obaveze okarakterisao to što novinarka "bez saglasnosti Generalnog direktora obavlja rad za 
francusku RTV organizaciju Alternativna informativna mreža u svojstvu novinara".  
 
Na osnovu ovog zahteva i člana 78 stav 1 tačka 3 Zakona o radnim odnosima, generalni direktor je 
istog dana doneo rešenje kojim se Olivija Rusovac udaljava iz preduzeća do konačne odluke o njenoj 



 

 

disciplinskog odgovornosti. Ovo rešenje su potvrdili i Veće disciplinske komisije RTS, a posle 
prigovora novinarke i Komisija za zaštitu prava radnika Radio-televizije Srbija (svi ovi dokumenti se 
nalaze u dokumentaciji Fonda). 
 
Svojom presudom od 14. aprila 1994. godine Prvi opštinski sud je poništio rešenje generalnog 
direktora RTS jer je posle analize odredaba Pojedinačnog kolektivnog ugovora stao na stanovište da 
se saradnja novinarke Rusovac sa ostalim medijima (pored mreže AIM kasnije je pomenuta i njena 
saradnja sa radio-stanicom B-92) ne može tumačiti kao teža povreda radne obaveze.  
 
Odredbom čl. 86 st.1 Pojedinačnog kolektivnog ugovora RTS je predviđeno da se disciplinska mera 
prestanka radnog odnosa izriče za teže povrede radnih obaveza ako je usled njih nastupila znatnija 
šteta ili štetne posledice za RTS, a učinjene su namerno ili iz krajnje nepažnje. U drugom stavu istog 
člana propisano je da se pod znatnijom štetom ili štetnim posledicama za RTS podrazumevaju ili 
materijalna šteta koja prelazi trostruki iznos prosečne mesečne zarade u proteklom kvartalu ili sve 
vrste poremećaja u toku izvođenja programa ili teža povreda ugleda tuženog.  
 
Ceneći radnje novinarke Rusovac, sud je zauzeo stav da se njena povremena saradnja sa drugim 
informativnim kućama ne može tumačiti kao teža povreda radne obaveze. Sud je obavezao RTS da 
novinarki nadoknadi štetu u visini razlike zarade koju je primila i koju bi primila da nisu bile donete 
osporene odluke. 
 
Izneti podaci nedvosmisleno potvrđuju da je u slučaju Olivije Rusovac reč o kažnjavanju  novinara 
zbog njenih političkih stavova i zbog saradnje sa medijima koji ispoljavaju kritički stav prema 
politici rukovodstva Republike Srbije. Odstranjivanje novinarke Rusovac imalo je za cilj da  
dodatno disciplinuje i zastraši  preostale novinare RTS.  
 
 

3. Slučaj Radio Tivat 
  
Na osnovu žalbe devetnaest radnika Centra za kulturu, informisanje i dokumentaciju  (Radio Tivat) 
Ustavni sud Crne Gore je poništio odluku  predsednika opštine Tivat  Ljuba Petrova Samardžića  od 8. 
novembra 1993. godine o uvodjenju privremenih mera u tu javnu ustanovu. Predsedniku opštine je 
naloženo da ukloni posledice koje su proizašle iz  primene ove neustavne odluke. 
 
Predsednik skupštine opštine je ličnom odlukom suspendovao direktora  Radio Tivta Nevena 
Staničića (hrvatske nacionalnosti) i novinare Elviru Tripović (hrvatske nacionalnosti) i  Bebu Marušić. 
Na isti način je raspušten i Savet Centra, Programski savet Radio Tivta, a imenovani su i prinudni 
upravnici.  Oni su za urednika postavili Čedomira Radusinovića koji je u listu "Pobjeda" iznosio 
pretnje da će svi Hrvati iz Radio Tivta biti proterani. 
 
Suspendovanim novinarima je zabranjen pristup u prostorije Radio Tivta. Sprečeni su da podignu 
lične stvari koje su se tamo nalazile. Posle suspenzije su im u anonimnim telefonskim pozivima 
upućivane pretnje na nacionalnoj osnovi.   
 
Pozivajući se na Ustav Republike Crne Gore i više republičkih zakona (Zakon o društvenim 
djelatnostima, Zakon o javnim preduzećima, Zakon o ostvarivanju javnog interesa, Zakon o lokalnoj 
samoupravi i Zakon o javnom informisanju) Ustavni sud Crne Gore je utvrdio da predsednik 
Skupštine opštine Tivat nije imao ovlašćenje za uvođenje privremenih mera, već da je to ovlašćenje 



 

 

imala samo Skupština opštine Tivat kao osnivač navedene javne ustanove i to samo pod uslovima 
predviđenim u čl. 3 Zakona o ostvarivanju javnog interesa.  
 
Odluka Ustavnog suda Crne Gore, međutim, nije izvršena.  Kada je to pokušano, prema pisanju 
"Borbe" od 6. juna1994. godine, grupa od 200 ljudi je nasilno sprečila ulazak novinara u prostorije 
radija. 
 
U ovom slučaju izvršni organ  je prekoračio svoja ovlašćenja i uvođenjem privremenih mera u 
ustanovu koja se bavi javnim informisanjem  povredio pravo na slobodu štampe koju građanima 
Crne Gore jemči Ustav Republike. Ono što posebno brine je  činjenica da je izvršenje odluke 
Ustavnog suda sprečeno vaninstitucionalnim postupcima. Ovakve povrede slobode štampe 
posebno  su opasne u etnički i verski mešovitim sredinama kao što je Boka Kotorska. 
 
 

4. Slučaj dodele radio-frekvencija 
 
Rešenje u zakonodavstvu SR Jugoslavije, prema kome radio-frekvencijskim spektrom raspolažu 
republike, nije u skladu sa međunarodnim konvencijama o telekomunikacijama i aktima 
Međunarodne telekomunikacione unije (ITU) po kojima je samo federacija, dakle SR Jugoslavija, a ne 
njene federalne jedinice, ovlašćena da raspolaže ovim ograničenim  prirodnim resursima. 
 
Pored toga, ovo rešenje je u suprotnosti sa Ustavom SR Jugoslavije koji saveznoj državi stavlja u 
nadležnost oblast sistema veza, kao i sa odredbom Zakona o sistemima veza bivše SFR Jugoslavije iz 
1988. godine, koji je još na snazi, i prema kojem je za dodelu radio frekvencija nadležan savezni 
organ uprave (Savezna uprava za radio-veze). 
 
Odredbom člana 6 Zakona o javnom informisanju Srbije, po kojem vlada upravlja radio-
frekvencijskim spektrom kojim raspolaže Republika Srbija, ova federalna jedinica je  prisvojila 
nadležnost koju nema po međunarodnom pravu. 
 
Zakon o radio-televiziji  Srbije daje poseban položaj Radio-televiziji Srbije u odnosu na sve ostale 
učesnike u radio-difuznoj delatnosti. To se najbolje vidi u članu 14 koji predviđa da se RTS stara o 
obezbeđivanju "tehničko-tehnološkog jedinstva radio-difuznog sistema" Republike Srbije. Ovo 
"staranje" se u praksi ogleda u ovlašćenju RTS da daje posebno "mišljenje" o kandidatima za dodelu 
frekvencija, koje ima veliki značaj na konačan ishod konkursa. Privilegovan položaj RTS normiran je i 
članom 9 koji državnu televiziju izuzima od pravila po kome vreme korišćenja radio-frekvencije iznosi 
najduže deset godina.   
 
Prema članu 6 Zakona o javnom informisanju i članu 11 Zakona o radio- televiziji celokupna 
nadležnost prilikom dodele radio-frekvencija data je vladi Srbije, tačnije komisiji koju ona imenuje. 
Iako je Zakon o Radio-televiziji obavezivao vladu da tokom 1993. godine raspiše javni konkurs za 
dodelu slobodnih radio-frekvencija (član 7) do toga je došlo  tek u januaru 1994. godine.  
 
Konačni rezultati ovog konkursa jasno pokazuju da mediji koje karakteriše kritički odnos prema 
vladajućoj partiji nisu uspeli da legalizuju svoj rad dobijanjem dozvole za korišćenje određene 
frekvencije (Radio B-92) ili im nije omogućeno proširenje polja gledanosti i slušanosti (NTV Studio B, 
TV Politika, Radio Smederevo). Istovremeno, frekvencije su dodeljene firmama iza kojih stoje ljudi 
vrlo bliski vladajućim političkim krugovima (na primer, 12. kanal za Beograd i 46. kanal za Novi Sad 



 

 

dobila je firma  "BK Telekom" iza koje stoje braća Karić) ili onim skupštinama opština u kojima 
dominantan uticaj  ima vladajuća partija (Smederevo, Trstenik). 
 
Pored toga, prema čl. 19 Pakta o građanskim i političkim pravima koji obavezuje SR Jugoslaviju 
"svako ima slobodu... širenja obaveštenja i ideja svake vrste... ma kojim sredstvima po svom izboru". 
Ovo se pravo može ograničiti samo zakonom, i to radi poštovanja prava ili ugleda drugih lica i radi 
zaštite nacionalne bezbednosti, javnog poretka, javnog zdravlja ili morala. Propisi i praksa Republike 
Srbije nisu u skladu sa ovim standardom i predstavljaju primer političke samovolje.  
 
Izneti podaci pre svega ukazuju na to da je unutrašnje zakonodavstvo suprotno međunarodnom 
pravu. Neusklađenost saveznog i republičkog zakonodavstva, odugovlačenje objavljivanja 
odgovarajućeg konkursa i potpun monopol vlade Srbije učinili su da se dodela slobodnih radio-
frekvencija obavlja na potpuno arbitraran način i u skladu sa  prevashodno političkim 
kriterijumima. 
 
 

5. Slučaj Nezavisnog udruženja novinara Srbije 
 
Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) je osnovano 26. marta 1994. godine na inicijativu 
novinara koji su više puta zahtevali održavanje vanredne skupštine Udruženja novinara Srbije (UNS) 
zbog niza nepravilnosti u radu poslednje redovne Skupštine UNS koja je odžana juna 1992. godine.  O 
tim nepravilnostima poseban izveštaj je sačinila i Statutarna komisija UNS (izveštaj postoji u 
dokumentaciji Fonda).  
 
Članstvo NUNS trenutno broji oko 900 novinara. Prema Statutu NUNS ciljevi udruženja su 
unapređenje profesionalnog nivoa delovanja zaposlenih u javnim glasilima, stvaranje uslova za 
slobodno izražavanje različitog mišljenja, zaštita prava i interesa novinara-profesionalaca i 
suprotstavljanje monopolima izvora informacija i zloupotrebi medija od strane vlade, političkih 
stranaka ili ekonomskih centara moći. 
 
NUNS je registrovan kao pravno lice, ali ga Zakon o javnom informisanju ne stavlja u isti položaj sa 
Udruženjem novinara Srbije. Prema članu 19. ovog zakona "Udruženje novinara Srbije utvrđuje 
kriterijume za sticanje statusa novinara, kao i za početak i prestanak rada novinara ličnim radom".  
 
Pošto zakon pominje samo jedno udruženje novinara Srbije (UNS), članovi NUNS koji ne ostvaruju 
svoja prava iz radnog odnosa preko svojih redakcija, već rade kao slobodni novinari, nalaze se u 
neravnopravnom položaju u odnosu na svoje kolege iz UNS. S obzirom da među članovima NUNS 
ima onih koji, budući da su udaljeni s posla, ne ostvaruju svoja prava iz rada preko redakcija, status 
slobodnih novinara je posebno važan.  
 
Predstavnici NUNS su nekoliko puta tražili prijem kod Ratomira Vica, ministra za informacije 
Republike Srbije. Do sada do tog susreta nije došlo. 
 
Fond ceni da je osnivanje Nezavisnog udruženja novinara Srbije važan društveni događaj, pre 
svega zbog zaštite profesionalnih novinara i jačanja principa profesionalnog rada u novinarstvu.  
 
Neravnopravan položaj NUNS znači ozbiljnu povredu prava na slobodu udruživanja i , posredno, 
prava na slobodu izražavanja.   



 

 

 
6. Slučaj stranih dopisnika 

 
Ministarstvo za informacije SR Jugoslavije je sredinom aprila 1994. godine oduzelo akreditacije za rad 
većoj grupi stranih dopisnika u kojoj su se našli: Nikola Miletić, Viktorija Stegic, Elen Despić-Popović, 
Ružica Gavrilović (AFP), Mina Jovanović, Marija Sever, Jože Židarčić (CNN), Eli Jurkova (Demokratija, 
Radio Free Europe), Mirjana Tomić (El Pais), Florens Artman (Le Mond), Oliver Vujović (Die Presse), 
Arnot Van Linden (Sky news) i Džonatan Lendvaj (Christian Science Monitor). 
 
Svi ovi dopisnici su posebnim rešenjem saveznog ministra za informacije Slobodana Ignjatovića, 
brisani iz registra inostranih dopisnika čime su izgubili pravo da se "bave prikupljanjem informacija o 
događajima u SR Jugoslaviji radi izveštavanja za svoj list".  
 
Savezni ministar je doneo rešenja pozivajući se na Zakon o unošenju i rasturanju inostranih sredstava 
masovnog komuniciranja i o inostranoj informativnoj delatnosti u Jugoslaviji iz 1974. godine. Prema 
članu 38 ovog zakona savezni ministar za informisanje može iz svog registra brisati inostrano 
dopisništvo ili dopisnika "ako se ne pridržava važećih propisa ili normi o obavljanju informativne 
delatnosti". Šta to u stvari znači, nešto bliže određuje član 2 istog zakona, prema kom su strani 
dopisnici "dužni da se u vršenju informativne delatnosti pridržavaju propisa Jugoslavije i da 
postupaju u skladu sa međunarodnim običajima, u duhu poštovanja istine, ljudskih prava i razvijanju 
miroljubive saradnje medju narodima i državama". 
 
U pojedinačnim rešenjima, međutim, nema konkretnih obrazloženja, već se samo citira  pomenuta 
zakonska odredba (u dokumentaciji Fonda postoji rešenje o brisanju iz registra inostranih dopisnika 
gospodina Džonatana Lendvaja). 
 
U pojedinim slučajevima se išlo dalje od oduzimanja akreditiva za rad. Dopisniku bostonskog lista 
"Christian Science Monitor" Džonatanu Lendvaju je naloženo da u roku od pet dana napusti zemlju.  
 
Čitavu akciju oduzimanja akreditiva savezni ministar za informacije je objasnio kao neku vrstu kazne 
prema novinarima koji su "satanizovali SRJ i srpski narod" i ponudio na uvid dokumentaciju o 
njihovom navodnom neobjektivnom izveštavanju iz Jugoslavije. 
 
Protiv ovog rešenja najoštrije je protestovalo Udruženje stranih novinara u Beogradu. Sedamnaest 
članova Skupštine SR Jugoslavije iz različitih opozicionih partija tražilo je ostavku saveznog ministra 
zbog ove odluke. U razgovoru sa predsednikom Srbije Slobodanom Miloševićem kopredsednik 
Međunarodne konferencije o Jugoslaviji lord Oven  posebno se interesovao za ovaj slučaj. Reagovalo 
je i nekoliko ministara spoljnih poslova zemalja članica Evropske unije, diplomatski predstavnici u 
Beogradu, a protestovale su i međunarodne novinarske organizacije. Ministar je, međutim, ostao pri 
tome da je njegova odluka neopoziva.  
 
Redakcije agencija i časopisa čijim dopisnicima je oduzeta akreditacija primorane su da zatraže 
akreditacije za druge novinare. Nove akreditacije izdate su  na period od šest meseci, a ne  na godinu 
dana, kao ranije. 
 
Mera proterivanja inostranih dopisnika primenjuje se srazmerno retko. Uglavnom je karakteristična 
za izrazito totalitarne režime. Uz to, protivreči i obavezama koje su zemlje članice KEBS preuzele 
prema dokumentima o ljudskoj dimenziji KEBS iz Kopenhagena i Moskve. 



 

 

 
Ako su bile nezadovoljne netačnim informacijama koje su širila neka strana dopisništva, vlasti SR 
Jugoslavije su mogle da koriste mehanizam Konvencije o međunarodnom pravu na ispravku koja je 
stupila na snagu 1962. godine, a koju je potpisala i naša zemlja. 
 
Oduzimanjem akreditacija za rad stranim novinarima otežan je rad pomenutih stranih dopisništava, 
posebno agencije AFP, da u svojstvu neposrednog izvora prikuplja vesti i o njima izveštava svetsku 
javnost. Novinarima koji imaju strano državljanstvo dovedeno je u pitanje pravo na dalji boravak u SR 
Jugoslaviji, pošto se ono najčešće vezuje za dozvolu obavljanja profesionalne delatnosti, dok je licima 
sa jugoslovenskim državljanstvom uskraćeno pravo na rad. 
 
Čini se da su politički razlozi u vezi i sa izdavanjem novih akreditacija. Zahtev BBC da kao dopisnike iz 
SR Jugoslavije  akredituje Đorđa Vlajića i Slobodana Stupara upućen je aprila 1993. godine. Za Branku 
Mihajlović i Milicu Pešić  akreditacije je tražila agencija AIM iz  Pariza u junu 1993, a za Radeta 
Radovanovića Radio Keln septembra 1993. godine. Nijedan od ovih zahteva još nije rešen. 
 
Na osnovu istraživanja slučaja Fond ističe da je vada SR Jugoslavije, odlukom o zabrani rada većoj 
grupi inostranih dopisnika, namerno ograničila mogućnost neposrednog informisanja sa prostora 
bivše Jugoslavije. 
 
S obzirom na to da vlasti Republike Srbije i SR Jugoslavije ispoljavaju izrazito kritički stav  prema 
politici SAD i Francuske u vezi sa ratom u  BiH,  i imajući u vidu podatak da je najveći broj novinara 
kojima su oduzete akreditacije iz francuskih i američkih medija, postoje ozbiljne indicije da je u 
ovom slučaju reč o meri političke odmazde  
 
 

7. Ekonomski pritisak na nevladine medije 
 
Izdavači štampe koji imaju teškoće sa nabavkom papira ukazuju na fabriku "Matroz", koja je jedini 
proizvođač roto-papira na teritoriji SR Jugoslavije. Prema njihovim navodima neki kupci lako dolaze 
do potrebnog papira i po nižim cenama. Dnevni list "Borba" je među medijima kojima fabrika 
"Matroz" naplaćuje tonu roto papira po ceni od 1.200 nemačkih maraka, većoj od uobičajene cene 
na evropskom tržištu. Zbog toga je "Borba"  nekoliko puta izašla na smanjenom broju strana. 
 
Posebna vrsta ekonomskog pritiska sprovedena je prema listovima na albanskom jeziku tokom marta 
i aprila 1993. godine. Kada su zaposleni u izdavačkoj kući "Rilindija" (većina zaposlenih Albanci, a 
prinudni upravnik Srbin) odbili integraciju izdavačkih ustanova na albanskom, srpskom i turskom 
jeziku iz ekonomskih razloga, prema rečima prinudnog direktora Radomira Dimića "novac sa žiro 
računa listova na albanskom jeziku preko noći je prebačen na račun novoformirane Panorame". Na 
taj način svi listovi na albanskom, osim dnevnog "Bujku", prestaju sa izlaženjem. Da bi opstao u 
takvim ekonomskim uslovima, "Bujku" napušta tri i po sprata poslovnog prostora i 250 zaposlenih je i 
danas smešteno na prostoru polovine jednog sprata koji mesečno košta 3.500 nemačkih maraka. 
Prema navodima glavnog urednika ovog lista, prinudno rukovodstvo štamparije "Gračanica" (ranije 
"Rilindja") praktikuje različite cene za štampanje "Bujku" i "Jedinstva", lista na srpskom jeziku. Po tim 
cenama štampanje "Bujku" je nekoliko puta skuplje nego štampanje "Jedinstva". 
 
Iskustvo nezavisne televizije Studio B, Radija 92 i Radio Smedereva pokazuje da se primenjuju razne 
vaninstitucionalne mere pomoću kojih se umanjuju sredstva za rad nevladinih medija. Prema 



 

 

navodima rukovodećih ljudi iz pomenutih medija česti su slučajevi direktnog pritiska političara i 
"neformalnih centara moći" na firme da ne reklamiraju svoje proizvode i usluge na talasima 
određenih medija. S druge strane, izmenjene odredbe Zakona o radio-televiziji obavezuju sve 
građane SR Jugoslavije da preko računa za potrošenu struju uplate  i doprinos za Radio-televiziju 
Srbije. 
 
Praćenje kampanje protiv Soros fondacije otkriva nameru vlasti da kontroliše, ograniči ili spreči 
stranu finansijsku pomoć nevladinim medijima. Kampanju pokreće izvesni advokat sa zahtevom da 
Ministarstvo za kulturu Srbije poništi rešenje o registraciji Soros fondacije zato što je njen osnivač 
stranac i zbog utiska predlagača da je reč "o najorganizovanijoj političkoj organizaciji koja želi 
dominantan uticaj u obrazovanju, informacijama, sindikatima i udruženjima građana".  
 
Najveći broj kritičkih napisa i emisija o Soros fondaciji plasiranao je tokom aprila i maja 1994. godine. 
Poruke da je Soros fondacija jedna od organizacija američkih Jevreja koje su podržale i odredile 
jačinu neprijateljskog tona prema Srbima u pisanju američkih novina i da Soros finansira one medije 
u SR Jugoslaviji koje šalju u svet laži o Srbiji i politici srpskog rukovodstva sadržane su u gotovo svim 
navodima provladinih medija. 
 
Iako optužuju fondaciju da finansira "antijugoslovensku" štampu, provladini mediji ne pominju sve 
listove i publikacije koji navodno pripadaju takvoj štampi. Sa liste od pedesetak medija koje stalno ili 
povremeno finansira Soros fondacija posebno su apostrofirani "Borba", "Vreme", Radio B-92, NTV 
Studio B (iz Beograda) i "Bujku", "Koha" i "Zeri" sa Kosova (listovi na albanskom jeziku). Kao jedan od  
karakterističnih dokaza da radi protiv  državnih interesa Srbije istaknut je podatak da fondacija 
obnavlja izlaženje listova na albanskom jeziku i da oni  svi odreda oslovljavaju Ibrahima Rugovu 
rečima "predsednik Kosova". 
 
U dvema reportažama TV Novi Sad, prikazanim 7. aprila 1994. godine, s preovlađujućim 
antisemitskim tonom, Soros fondacija je  predstavljena kao organizacija bogatog američkog Jevrejina  
koja finansira "povratak albanskih disidenata, izbeglica i dezertera, obučenih  za terorističku borbu 
protiv srpske države", programe za pripadnike mađarske nacionalne zajednice kojima se negira 
nadležnost državnih organa Srbije u poslovima obrazovanja i vaspitanja i takve programe za decu 
izbeglice koji veličaju  Ameriku kao pobednika u svemu.  
 
Spremnost vlasti da represivnim zakonom ograniči uticaj informacija iz nevladinih izvora 
obelodanjena je u tekstu predloga Zakona o javnom informisanju koji je  Savezna vlada uputila 
Saveznoj skupšrini 17. maja 1994. godine.  Prema tom predlogu  javno glasilo može da primi 
finansijsku pomoć iz inostranstva ako prethodno dobije pismenu saglasnost Ministarstva za 
informacije, a potom je obavezno da na svakom primerku štampe i u radio i televizijskom programu i 
u programu novinske agencije naznači da je primljena finansijska i druga pomoć  iz inostranstva. 
 
Podaci o ceni roto papira, troškovima štampanja, porezima, kontrolisanoj ekonomskoj propagandi, 
raznim oblicima pritiska na organizacije koje finansijski pomažu nevladine medije, kao i najnoviji 
predlog saveznog Zakona o informisanju, ukazuju na čvrstu nameru vlasti da putem ekonomskog 
pritiska ograniči uticaj nevladinih medija. 
 
Iako je važno da je predlog Zakona odbila komisija saveznog parlamenta, pokušaj zakonodavca  
govori da je vlast odlučna da ozakoni primanje i širenje samo onih informacija koje joj odgovaraju.   

  



 

 

 8. Karakteristične reakcije uticajnih političara 
 
U poslednje vreme zapažene su javne reakcije vodećih političara i predstavnika najuticajnijih 
institucija sistema javnog informisanja koje nagoveštavaju još oštriji kurs vlasti protiv pluralizma 
medija. 
Među takve reakcije spada izjava ministra za informisanje Republike Srbije Ratomira Vica kojom 
opominje neke medije da obrate pažnju na ton zvanične politike: "Kada su u pitanju spoljna politika, 
nacionalni interes i interesi srpskog naroda, ne samo u Srbiji nego i van nje, domaći mediji zaostaju 
za onim što se dogadja na političkoj sceni i među građanima Republike." 
 
Direktor Radio i televizije Srbije Milorad Vučelić imenuje krivce za medijsku sliku o lošim Srbima: 
"Nisu strani mediji izmislili sve te laži o srpskom narodu već su to uradili novinari iz Beograda, a pisali 
su u 'Danasu', 'Oslobođenju', 'Vremenu', 'Studiju B', 'TV Politici', 'Borbi'. Oni služe za to da bi se strani 
mediji mogli pozvati na ono što oni pišu. Dakle, satanizaciji srpskog naroda udareni su temelji u 
Beogradu, a sada se ta ista propaganda prenosi u tim listovima i televizijama, što će reći da oni rade 
zajedno i uigrano." 
 
Sličnu optužbu izneo je i predsednik Veća građana Saveznog parlamenta Radoman Božović prilikom 
komentarisanja slučaja oduzimanja akreditacija stranim novinarima. 
Pomenuti predsednik je 19. maja ove godine izdao naredbu da rad Skupštine mogu da prate 
isključivo foto-reporteri i snimatelji Radio-televizije Srbije. Desetak dana kasnije, 31. maja, 
fotoreporteru "Borbe" i kolegama iz ostalih redakcija zabranjeno je da snime Vitalija Čurkina u zgradi 
Predsedništva Srbije. 

 
 

III 
 
Istraženi slučajevi ukazuju da  savezne i republičke vlasti u  SR Jugoslaviji  ozbiljno ugrožavaju 
pravo na slobodu izražavanja i informisanja koje je garantovano odredbama čl. 34, 36  i 39 Ustava 
SR Jugoslavije, čl. 45 i 46 Ustava Republike Srbije i čl. 35 i 36 Ustava Republike Crne Gore. 
 
Oni takođe pokazuju da vlasti ne poštuju obaveze koje su preuzele potpisivanjem i ratifikovanjem 
Međunarodnog pakta o građanskim i političkim pravima koji u čl. 19 garantuje "slobodu traženja, 
primanja i širenja obaveštenja i ideja svake vrste bez obzira na granice..." 
  
Fond posebno ističe činjenicu da savezne i republičke vlasti SR Jugoslavije ne poštuju standarde 
koji su dati u dokumentima Konferencije o ljudskoj dimenziji KEBS. Jedan od njih štiti  pravo  da se 
"traže, primaju ili šire slobodno mišljenje i informacije o ljudskim pravima i osnovnim slobodama, 
uključujući prava na objavljivanje tih mišljenja i informacija" (II odeljak, stav 10 tačka1 dokumenta 
konferencije održane u Kopenhagenu 1990. godine). A drugi, sadržan u stavu 26. dokumenta 
konferencije održane u Moskvi 1991. godine, ističe da su nezavisni mediji "preduslov slobodnog i 
otvorenog društva i odgovorne vlasti", a da su države članice obavezne da nezavisne medije ne 
dovode u podređen položaj u pogledu pristupa informacijima ili materijalnim i drugim 
pogodnostima.   
 
Oduzimanje akreditacija stranim dopisnicima, ograničavanje amaterske radio komunikacije (Anex 
Izveštaja br.12) i zakonska inicijativa da se strogo nadzire finansijska pomoć medijima, zvanično se 
obrazlažu razlozima nacionalnog interesa. Represivne mere u oblasti javnog informisanja navodno 



 

 

imaju za cilj da obezbede "širenje prave istine o Srbiji". Fond ističe da ovakav osnov za 
ograničavanje slobode izražavanja nije dopušten međunarodnim pravom.  
 
Fond za humanitarno pravo izražava zabrinutost zbog neodgovornosti aktuelne vlasti koja 
pretvara SR Jugoslaviju u informacijski geto i zatvoreno društvo. 
 
 


